17-09-2018

REFERAT bestyrelsesmøde 17/9 2018
Deltagere: Linda, Richard, Norman, John Bo, Elisabeth.
Referent: Elisabeth.

1. Bådehusbyggeri. Landzonetilladelsen må være i hus; klagefristen var sat til 13/9;
byggeudvalget har ikke fået besked om indkomne klager. Der er indsendt ansøgning om midler hos DGI på kr. 25.000. Kurt & Elisabeth indsender ansøgninger til Lokale & Anlægsfonden og SE. Evt. egenfinanciering af byggeriet er sat til kr. 50.000. Ansøgninger skal sendes inden 1/10 2018.

2. Bådebro. Visionspuljen, Varde Kommune, har givet tilsagn om kr. 20.000 på betingelse af, at kajakklubben udarbejder turbeskrivelser for Varde Å som sendes til kanoudlejere, foreninger, skoler, turistkontorer samt eksterne kano - & kajakklubber og at Varde Kommunes visionslogo tydeligt fremgår af turbeskrivelsen.

Det foreslåes, at kajakklubben udarbejder ramme indeholdende logoer, beskrivelse, etc og at Varde Kommune i praksis udfører layoutet.
Kommunens renoveringspulje er søgt om kr. 30.000; Friluftsrådet ansøges ligeledes om støtte.
Den ny rampes udformning blev diskuteret og forslag fremsat.

3. Økonomi. Klubkontoen pr. 10/9 2018 står på kr. 95.800; i 2017 var beløbet kr. 75.900, desuden står kr. 25.000 på højrentekonto. Det større beløb i år skyldes salg af Struer-kajakker samt at vi kun har købt 3 kajakker i år. Det må så konstateres, at der er råderum til evt. nye tiltag.

4. Evaluering af Kvie Sø dag, Varde Å dag, kajakpoleredag, Karlsgårdedag, årets nye hold roere samt organisering af fællesture.
 
KVIE SØ. 10 deltagere incl. 2 børn. Der blev afprøvet forskellige kajaktyper, der blev snakket, spist, bygget i sandet, regnbyger kom og gik. Der var fine muligheder for afprøvning på det lave søvand, fin afslappet stemning.

Muligvis skal vi finde et andet landingssted næste år; ejeren af parkeringspladsen er ikke begejstret for vores trailer; vi flytter den dog altid udenfor området, når kajakkerne er aflæsset.
Minimum 10 deltagere.

VARDE Å DAG. Der blev søsat adskillige på åen, der blev roet & instrueret. Interesserede fik indblik i en turkajaks indre og ydre, fik en tur i romaskinen og 6 var så interesserede, at de valgte på forhånd at melde sig til næste års intro-hold.
13 aktive medlemmer fra kajakklubben fordelte sig på land og å.
Næste år: Mere organisering af åens folk.
 
POLEREDAG. Omkring 10 deltagere. Alle klubkajakker plus en håndfuld private blev poleret. En god/aktiv dag.
John Bo vil forsøge at finde et middel mod okker på kajakkerne.
 
KARLSGÅRDEDAG. 10 roere fra klubben var aktive på søen og i og omkring teltet. Ca. 30 besøgende fik en tur på søen, hver især roligt & dygtigt ledsaget af en erfaren kajakroer. Der blev desuden spurgt, fortalt & forklaret. Rolig formiddag, pæn aktivitet fra 12 - 16.

Generelt er der en del frafaldne klubber og foreninger omkring søen, hvilket vi også kunne mærke.

Næste år: Flere plancher/mere skiltning. Samme sted; vi ligger lidt i udkanten af det hele, men vi finder nok ikke bedre udskibningssted. Børn gerne i line et par meter men ALTID med svømmevest på.

OPFØLGNING PÅ ÅRETS NYE HOLD. Af nye medlemmer er ca. 2/3 stadig aktive roere til fællesroning/2&2/solo.

Man kan altid dygtiggøre sig i kajakroning; Richard står for en aften/dag hvor man kan lære mere både i teori & praksis
 
ORGANISERING PÅ FÆLLESTURE. Sikkerhed: Lederen af turen er ansvarlig for sikkerheden og bevarer overblikket. I tilfælde af uheld uddelegeres evt. hjælpeaktion til andre; turlederen bevarer stadig overblikket: hvor befinder de andre kajakroere sig, hvordan går det med hjælpeaktionen.

Gruppen har til stadighed kontakt med hinanden, ingen lades ude af syne. Når alle er vel på land er der samling før der foretages yderligere (hjemkørsel. etc.)
Den turansvarlige kender vandløbet, har noteret sig evt. problematiske overgange o.lign og er parat til at beordre kajakkerne på land, hvis vejr & vind bliver ugunstig.
Den turansvarlige kan planlægge/samarbejde med andre om turen.

Til næste bestyrelsesmøde: Alle har genlæst “Sikkerheds - og robestemmelser”, der gennemgåes og diskuteres på næste møde.

5. Kommende arrangementer. KULTURLOOP fredag 28/9 kl. 15. Der annonceres på facebook samt på fællesturene. ÅGRUPPEMØDE 4/10 kl. 19 i Roklubben. Linda og Richard deltager.
 
STANDERSTRYG søndag 28/10 kl. 10. Der bydes på en rotur og rundstykker. Linda organiserer en kage og Richard laver den årlige statistik over individuelt roede kilometer.
 
JULERONING
søndag 16/12, der bydes på landgangsbrød.
 
6. Bordet rundt. Juhuu de nye flotte svømmeveste er ankommet.
 
7. Persondataforordningen er blevet opdateret. Ændring af password til mail & drev. Kun bestyrelsen har adgang til disse. Norman sørger for nyt password.
 
8. SUP Varde er etableret. Der blev diskuteret om vi skal give adgang for SUP erne i vores lokaler. Det blev besluttet ikke at give dem adgang; SUP er en voksende idræt, vi satser selv på flere og bedre kajakker og kan frygte, at der simpelthen ikke bliver plads nok. Samarbejde vil vi dog gerne.

9. Pagajer. Hvis vi skal følge den nye lave trend med pagajer “kun til håndleddet” må vi konstatere, at alle vores wingpagajer i princippet er for lange for roere med en højde på 1m 72-73-74 cm.og derunder. Herunder spiller alderen på roeren også ind, hvor ældre roere typisk vil/skal bruge kortere pagajer end yngre.
 
Man kan lettere øge sin kadence og derved optimere både træning og fart.
Kortere pagajer er bl.a. mere skånsomme for kroppens led, muskler og hæftninger. 
 
Det blev besluttet, til næste sæson, at købe 5 nye/brugte wingpagajer. 
 
10. Eventuelt. Intet.
 
11. Næste møde. Mandag 22/10. kl. 19.00
Kajakklubben SYDVEST | CVR: 29563225 | Kongsgaardsvej 24, 6800 Varde - Danmark | kajakklubbensydvest@gmail.com